Tea time with Trifle Pudding

Salam..jom minum petang sambil cicah puding trifle..hehe..

chef pun nak glamer gak..sebelah muke pn jadila..

Bahan-bahan ( 5-7 )
·         1 tin susu cair
·         1 sd besar gula
·         4 sd besar tepung kastard
·         1 mangkuk air- utk dicampurkan dengan kastard
·         ½ biji kek gulung sederhana saiznya (sy gune kek marble sbb kdi runcit dkt rumah ni ade kek marble je)
·         1 tin buah-buahan campur- asingkan air dan buahnya
·         1 peket agar-agar jeli kristal Nona (biasanya org guna jeli y kaler putih atau kuning, tp kdi runcit ni ade yg kaler ijau perasa lime je, sy gune je..ok gak ade rs2 lime giteww, hijau plak tu)
·         1 mangkuk air panas

Cara-cara
1.    Panaskan susu cair dengan gula. Kecilkan api.
2.    Bancuh tepung kastard dengan semangkuk air sejuk.Masukkan bancuhan tadi ke dalam susu cair yang
       sedang mendidih, Masak hingga betul-betul pekat dan kastard pekat. Tutup api.
3.    Di dalam bekas berasingan, susunkan kek gulung atau kek span (i guna kek marble..bleh thn sedap!)
       sehingga habis. Kemudian, basahkan dengan air buah-buahan tin. (basahkan sket je bg die lembap..bukan sampai banjir taw..)
4.    Masukkan buah-buahan tin hingga habis. Tabur atas kek bagi rata la buah2 tu.
5.    Tuangkan bancuhan kastard ke atas susunan buah-buahan tadi. Saya masukkan dlm fridge kjap sbb nak  bg kastad tu sejuk n keras sket sbb nati nk letak larutan jeli takut bercampur.
ni rupenye bile dh letak kastad..masuk fridge kjap..
6.    Untuk jeli, larutkan jeli bersama semangkuk airpanas. Kacau hingga sebati. Tunggu spi jeli sejuk sket, xmo  panas sgt tp jgn smpi die keras terus dlm bekas tu..hehe
7.    Akhir sekali, tuangkan jeli tersebut di atas kastard dan sejukkan. Bila betul-betul keras, bolehlah dihidangkan.
pandangan atas..hijau mata memandang..


pandangan dr tepi



bila dipotong jdla camni..


SELAMAT MENCUBA ye!!

Comments

diba said…
wah..sngat mneyelerekan..ahaks..nk cube la nnt..hee maceh akk 4 da resepi!..he
ainko said…
same dear..nati dh cube, tweet gamba skali ye
dark_eky said…
menarik..
kalo ade org buatkn la..
ainko said…
eky : ape kate ko bg resipi ni kt adik ko, nati die bley buatkan..hehe
Ibnu Ahmad said…
mak cik,
puding trifle satu, teh ais kurang manis satu...

kan lagi senang cmtu.. haha
ainko said…
mus : ceh, makcik mane ko mtk ni..
eky : heleh, bukan kena salin ngan tangan pun..copy n paste je la

Popular Posts